KURUMSAL
SON DUYURULAR
Projenin Özeti:
40 sınıf öğretmenliği öğrencisinin belirlenmesi, çalışmaya katılacak öğrencilerle yapılacak 8 atölyeden 7’sinin(Ekoloji Okuryazarlığı atölyesi zorunlu atölye) ve 4 etkinliğin kararlaştırılması , belirlenen 8 atölyenin kolaylaştırıcıları ve 4 etkinliğin yürütücüleri ile 8 haftalık eğitim programının oluşturulması, oluşturulan eğitim programına göre katılımcı 40 sınıf öğretmenliği öğrencisinin 10’ar kişilik 5 gruba ayrılması, 8 atölye ve 4 etkinliğin uygulanması, 8 atölye ve 4 etkinliğin anket çalışmalarının yapılması, katılımcıların Tepebaşı Belediyesinin gençlik merkezlerinde ya da Yeryüzü Ekoloji Okulunda seçtikleri 1 atölyeyi uygulaması, atölye uygulamalarını yapan katılımcılardan geri bildirim toplanması, projenin sonuç raporunun hazırlanması, kapanış toplantısının yapılması ve bu toplantıya işbirlikçiler, paydaşlar, hedef grup,basın, yerel belediyeler, alternatif eğitim veya doğayla ilgili yerel STK’lar ve bireylerin davet edilmesi, projenin görünürlük çalışmaları
Projenin Genel Amacı:
İnsanlığın tarıma geçmesiyle başlayan ve sanayi devrimiyle pekişen insanın doğadan kopup onun sahibiymiş gibi davranmasının sonuçlarını yeni yüzyılda hep beraber görmekteyiz. Özellikle 2013 ve sonrasında yaşanan iklim krizleri ve pandemi bunun en büyük örnekleridir.
Biz, Sakin Okul Derneği olarak alternatif eğitim üzerine çalışmalar yapan bir derneğiz. 2019 yılında Tepebaşı Belediyesi ile işbirliği ile kurduğumuz Yeryüzü Ekoloji Okulu çocuklar dışında fabrikaların, devletin, toplumun ihtiyaçlarına göre düzenlenmiş okullar ve müfredatlar yerine yeni kapsayıcı okullara, eğitim programlarına, tek taraflı bilgi akışına dayalı, hiyerarşik ilişkileri besleyen sınıf sistematiğinin yerine eşit ilişkilenmeyi besleyen öğrenme ortamlarına, oyunu teşvik eden, oyunun önünü açan bir anlayışa sahiptir ve çocukları açık havaya çıkarmayı hedeflemektedir. Kapsayıcı eğitim modelimiz doğayla ilişki kurmayı, bir arada yaşama kültürünü, sürdürülebilirliği, toplumsal aktivizmi ve mekân bilincini ön plana çıkarmalıdır. Doğa ve Mekan Temelli Eğitim Programı yazımı için 2 çalıştay yapılmıştır. Bu anlayışla yola çıkarak nihai faydalanıcılarımız çocuklara ulaşmanın diğer bir yolu da öğretmen adaylarına bu sistemi aktarmak ve onlara öğretmenlik hayatlarında eğitimde izleyebilecekleri alternatif bir yol göstermektir. Bu proje kapsamında sınıf öğretmenliği okuyan 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerine doğayla ilişkilenmeyi, yeni yüzyılın gerekliliklerini karşılayabilecek bir bakış açısı kazandırmayı, alternatif eğitim metotları hakkında fikir sahibi olmayı ve onları uygulayabilme becerisini kazandırmayı, öğretmenlik hayatlarında kullanabilecekleri yeni beceri setleri kazandırmayı amaçlamaktayız.
Projenin Amaçları:
- Yetişmekte olan genç bireylerin küresel ısınma, iklim krizleri, su krizleri gibi küresel krizler ve sorunlar ile alakalı farkındalıklarını oluşturmak ve kendi başlarına bu sorunları azaltmaya yönelik veya bu sorunlara karşı mücadele etmeye yönelik bilinçlendirmek. Onları değişen dünyaya hazırlamak,
- İnsanın doğanın sahibi değil parçası olduğu konusunda farkındalık oluşturmak ve doğayla kopan bağı onarmak ya da yeniden oluşturmak,
- Eskişehir yerel ekosistemini hedef gruba tanıtmak ve hedef grubun doğada vakit geçirmesini sağlamak,
- Hedef grubun beceri setini geliştirmek, yukarıda bahsedilen konularla alakalı yetişmekte olan sınıf öğretmenlerine (hedef gruba) yeni yüzyılın gerekliliklerine uygun bakış açısını kazandırmak,
- Hedef kitleye yukarıda belirtilen konuları aktarabilme becerisi kazandırmak,
- Hedef kitleye toplum tabanlı öğrenme ve alternatif eğitim metotlarını aktarmak,
- Üniversiteler, yerel yönetimler ve STK’lar arasında işbirliği kurmak ve yerel STK’ların işbirliği kapasitelerini arttırmak.
Hedef Gruplar ve Hedef Gruplara Ulaşma Yöntemleri:
Projenin hedef grubu Anadolu Üniversitesi ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Bölümü Sınıf Eğitimi Anabilim Dalı ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencilerinden oluşan 40 öğrencidir. Hedef kitleye, sosyal medya, afiş, stant ve üniversite yönetimi aracılığı ile ulaşılacaktır. Projenin nihai faydalanıcıları ise hedef kitlenin mezun olduktan sonra sınıflarında yer alacak ilkokul öğrencileridir.
Projede Yer Alan Faaliyetler:
Faaliyet 1: Projeye katılacak 40 öğretmen adayı belirlenecektir. Bu öğrencilerle yapılacak 8 atölyeden 7’si (İklim Okuryazarlığı zorunlu atölye) ve 4 etkinlik kararlaştırılacak. Kararlaştırılan atölyelerin kolaylaştırıcıları ve etkinliklerin yürütücüleri 8 haftalık eğitim programı oluşturulacak. Bu programa zaman uygunluklarına göre katılımcılar 10’ar kişilik 5 gruba ayrılacaktır.
Faaliyet 2: Belirlenen atölyeler ve etkinlikler Yeryüzü Ekoloji Okulunda alternatif eğitim metotları kullanılarak gerçekleştirilecektir. Bu metotlar toplum tabanlı öğrenme, sınıf hiyerarşisini kırma vb. metotlar olacaktır. Atölyelerden sonra hedef gruba ve atölye kolaylaştırıcılarına anketler uygulanarak, bu anketlerle birlikte atölyelerin verimliliği ve sürdürülebilirliğine dair veriler toplanacaktır.
Faaliyet 3: Hedef gruba atölyelerde öğrendiklerini uygulama fırsatı verilecektir. Tepebaşı Belediyesi Gençlik Merkezleri ya da Yeryüzü Ekoloji Okulu’nda kendi atölyelerini yürüteceklerdir. Tepebaşı Belediyesi’nin özellikle sosyo-ekonomik olarak dezavantajlı mahallelerinde yapılacak uygulama atölyelerinden çocukların faydalanması sağlanacaktır. Hedef gruptan uyguladıkları ya da katıldıkları atölyeler hakkında geri bildirim toplanacaktır.
Faaliyet 4: Proje boyunca toplanan verilerden bir sonuç raporu hazırlanacak ve bu rapor işbirlikçileri ve paydaşlarla paylaşılacaktır.
Faaliyet 5: Hedef grup, işbirlikçiler ve paydaşlarla birlikte belediyeden tahsis edilecek bir salonda kapanış toplantısı düzenlenecektir. Yerel belediyeler, alternatif eğitimle ve doğayla ilgili yerel STK’lar ve bireylerin davet edileceği bu toplantıda projenin sonuç raporu değerlendirilecek ve proje kapsamında atölye katılımcılarına katılım belgesi verilecektir.
Faaliyet 6: Projenin görünürlük çalışmaları sürdürülerek kamuoyunda doğa ve alternatif eğitim hakkında farkındalık oluşturulacaktır.
Projenin Beklenen Çıktı ve Sonuçları:
- 40 sınıf eğitimi öğrencisi tarafından belirlenecek 8 atölye ve 4 etkinlikle alakalı yapılacak anket çalışmaları.
- 40 sınıf eğitimi öğrencisinin faaliyet 3 kapsamında yapacakları atölyeler hakkında toplanan geri
- Projenin sonunda hazırlanacak sonuç
- 40 sınıf öğretmenliği öğrencisinin amaç 1 ve amaç 2’de bahsedilen farkındalıklarının oluşması ve buna yönelik gerekli bireysel önlemleri uygulayabilecek olmaları.
- 40 sınıf eğitimi öğrencisinin katıldıkları 8 atölye ve 4 etkinliği uygulayabilir ve aktarabilir hale gelmeleri.
- 40 sınıf eğitimi öğrencisinin alternatif eğitim metotları hakkında bilinçlenmesi ve bunları uygulayabilir hale
Öngörülen Riskler ve Risklerin Yönetimi:
Öngörülen Risk | Risk Yönetimi |
40 sınıf eğitimi öğrencisine ulaşamamak | Sosyal medyadan duyuru yapılacak. Öğrencilerin geçiş trafiğinin yüksek olduğu noktalarda stant açılacak ve afişler asılacak. Anadolu ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakülteleriyle görüşülecek ve protokol yapılacak. |
Covid’19 pandemisi dolayısı ile sokağa çıkma kısıtlamalarının ve yasakların gelmesi | Düzenlenecek atölyelerin online olarak da yapılabilecek. Online olarak yapılamayacak atölyelerin online alternatifleri oluşturuldu. |
Atölye kolaylaştırıcısının karantinaya girmesi ya da atölye yapamayacak olması | Her atölye için en az 2 yetkin kolaylaştırıcı bulunmaktadır. |
Katılımcıların projeyi bırakması | Yedek katılımcı listesi oluşturulacak. |
Covid’19 pandemisi sürecinde proje içinde atölyelerde ve diğer toplantılarda maske kullanımına ve sosyal mesafeye dikkat edilecek, faaliyetler içerisinde yedek maskeler, dezenfektanlar ve kullanmak isteyenler için latex eldivenler faaliyetlerin yürütüleceği ortamlarda bulundurulacaktır.
Sürdürülebilirlik:
“Doğa Stajı” projesi her yıl uygulanabilir olması hedeflenen bir projedir. Sadece sınıf öğretmenliği öğrencileriyle kalmayıp, bunu öncelikle eğitim fakültelerinde bulunan diğer bölümlere sonra da diğer fakültelere de açılması planlanmaktadır. Bu planlanan projenin ilk aşaması ve deneme sürümüdür. Yeryüzü Ekoloji Okulu bahsedilen atölyeleri yapabilecek düzeydedir. Bu proje ile birlikte “Doğa Stajı” nın duyulmasının sağlanması hedeflenmektedir. Bu denemenin başarılı olması durumunda daha kapsamlı bir hali düşünülmektedir.
Bu proje ile birlikte okulun imkanlarının arttırılması ve yeni atölyelerin oluşturulup hem “Doğa Stajı” projesinin içerisine hem de Yeryüzü Ekoloji Okulu’nun kendi atölye skalasının arttırılması da hedeflenmektedir.
Projenin ikinci ayağı 2022 üçüncü çeyrekte Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde yer alan bütün bölümlerin öğrencileriyle yapılması hedeflenmektedir. Üniversitelerin hem güz hem de bahar döneminde uygulanması amaçlanmaktadır. 2022-2023 eğitim döneminde her dönem 80 katılımcı olacak şekilde toplamda 160 katılımcıya ulaşılması hedeflenmektedir.
Proje İçerisinde Yer Alabilecek Atölyeler ve Etkinlikler:
Bu proje kapsamında katılımcılar “İklim Okuryazarlığı” atölyesi zorunlu olmak üzere aşağıda yer alan atölyelerden yedisini seçerek toplam sekiz atölyeye katılacaklar. Bu atölyeler hafta içi her gün gerçekleşecek ve katılımcılar beş gruba ayrılacak, her grup her hafta bir atölyeye gelerek 8 haftanın sonunda bütün gruplar bütün atölyelere katılmış olacaklardır.
Atölyeler:
- İklim Okuryazarlığı: Bireylerin çocuk yaştan itibaren iklim konusunda farkındalığının oluşmasını ve iklime dair alınabilecek önlemlerin erken yaşta çocuğa kazandırılmasını hedeflemektedir. Bu atölye proje kapsamında zorunlu atölye olarak belirlenmiştir.
- Bitkiler Yağ Eldesi: Bu atölyede lavanta, biberiye, kekik, sarı kantaron gibi bitkilerin yağları distile ve distilesiz olarak nasıl elde edilebileceği aktarılacaktır. Atölyede katılımcılarla beraber bu bitkilerden yağ elde edilecek ve o yağlardan, o yağ ile ilgili ürün yapılacaktır (Lavanta yağından sivrisinek kovucu ya da bu yağlardan sabun, kokulu mum gibi ürünler).
- Bitkilerden Krem Yapımı: Bu atölyede at kestanesi, aynı sefa, acı portakal gibi bitkilerden krem yapılarak bu kremlerin kullanım alanları öğrenilecektir.
- Kompost Yöntemleri: Evde ve sınıfta yapılabilecek kompost yöntemlerini öğrenecekler. Solucan kompostu, soğuk kompost, bokaşi kompost ve kompost makineleri gözlemlenerek nasıl uygulanacağı öğrenilecektir.
- Kağıt Geri Dönüşümü ve Defter Yapımı: Bu atölyede kullanılmış kağıtlar geri dönüştürülerek defter yapılacaktır.
- Nanobiyom ve Ekosfer: Bu atölyede kendi kendini idare edebilen 30 litre altında akvaryumların nasıl kurulduğu, bu akvaryumların çilek, ıspanak, kedi otu gibi bitkilerle filtrasyonunun nasıl yapılacağı ve 1 litrelik kavanozlarda yerel dere, göl gibi ekosistemlerin nasıl taklit edileceği öğrenilecektir.
- Gökyüzünde Mitoloji: Geçmiş zamanlarda gök cisimlerinin nasıl yorumlandığı, mitolojik kaynaklarını ve bunların bilimsel karşılıkları öğrenilecektir.
- İklim Adaleti: İklim adaletinin ne olduğu ve içeriği öğrenilerek bunun ülkeler, şirketler düzeyindeki halinden bireysel ölçekteki durumuna
- Yaban Hayat Becerileri: Bu atölyede doğada yön bulma, ateş yakma vb. becerileri kazanılacaktır.
- Oryantiring: Oryantiring parkurlarının nasıl kurulduğu ve çevrenin nasıl haritalandırıldığı öğrenilerek oryantiring yaptırılacaktır.
- Sen Renklendir Sen Doku: Bitkilerden boya elde etmeyi öğrenerek elde ettikleri boyalarla boyadıkları kumaşlardan ürün elde
- Böcek Oteli: Böceklerin kışın konaklayabilecekleri küçük kutular yapılarak böceklerin yaşam alanları öğrenilecektir.
- Arvaryum: Arı akvaryumu, Anadolu’da yaşayan arı cinleri ve arıcılıktan elde edilen ürünlerin ne olduğu ve ne işe yaradığını öğrenilecektir.
- Soğandan DNA Çıkartma: Soğandan basit yöntemle nasıl DNA çıkartıldığı bilimsel adımlar takip edilerek uygulamalı olarak öğrenilecektir.
Proje içerisinde 4 etkinlik olacak, bu etkinliklerin bazılarına toplu, bazılarına da içinde bulundukları grupla katılabileceklerdir. Bu etkinlikler ise;
- LARP: Gerçek zamanlı rol yapma oyunu olarak Türkçeleştirilen bu oyunda bir günlüğüne ortaçağı deneyimleyecekler, kostümlerini giyip ekipmanlarını kuşanacaklar ve 8 saat boyunca o dönemdeymiş gibi yaşayacaklardır. Anlık karar verme becerisini, takım olmayı, etrafta gerçekleşen olayları gözlemlemeyi ve çıkarım yapmayı, rol yapmayı
- Kutu Oyunları: Bu etkinlikte dünyada ünlü olan ama ülkemizde duyulmamış kutu oyunlarını oynama fırsatı olacaktır.
- Doğa Yürüyüşü: Eskişehir’in belirli yerlerinde doğa yürüyüşü yapılacaktır.
- Tırmanış: Eskişehir’in belirli yerlerinde tırmanış yapılacaktır.
- Kelebek Gözlemi: Eskişehir’de yer alan kelebekleri gözlemleyeceklerdir.
- Kuş Gözlemi: Eskişehir’e göçle gelen ya da Eskişehir’in yerel kuşlarını gözlemleyeceklerdir.
- Gökyüzü Gözlemi: Tarihine göre görülebilir gezegenleri, yıldızları, nebulaları ve galaksileri teleskoplarla gözlemleyeceklerdir.
Bu atölyeler ve etkinliklerle beraber toplam 62 uygulanabilir atölye mevcuttur. Burada bahsedilenler ise projeye daha uygun olduğu düşünülen atölyelerdir.
Yukarıda bahsedilen atölyeler ve etkinlikler, hafta içi her gün atölyeler, cumartesi günü ise etkinlik olacak şekilde katılımcılar ile beraber kararlaştırılacaktır. Atölyeler akşam 7’de başlayacağından öğrencilerin ders saatleri içerisinde gerçekleşmemiş olacaktır. Etkinliklerin saati ise etkinlikten etkinliğe değişiklik göstermektedir.